Syksy on erinomainen aika valmistella tarvittavat huoltotoimenpiteet ja suodattimien vaihto dieselmoottoreihin. Talvi tuo mukanaan kylmät lämpötilat ja haastavat työolosuhteet raskaalle kalustolle. Katsotaanpa dieselin suodatusta kolmessa vaiheessa, tankista moottoriin, ja jaetaan vinkkejä, joilla voit ehkäistä käyttökatkoja talvikaudella.
Kun tankkaat dieselpolttoainetta koneisiin ja ajoneuvoihin, tankkiin imeytyy yhtä paljon kosteaa ilmaa kuin lisättyä dieseliä. Jos esimerkiksi lisäät 200 litraa dieseliä koneeseen, tankkiin pääsee samalla 200 litraa kosteaa ilmaa. Tämä kosteus muodostaa ajan myötä vesipisaroita, jotka sekoittuvat dieseliin ja kerääntyvät tankin pohjalle. Tämä ongelma pahenee syksyllä, kun laskevat lämpötilat ja kostea ilma lisäävät kondensaation muodostumista tankeissa.
Osa tästä vedestä jää dieselin sekaan, riippuen sen koostumuksesta. Nykyajan diesel sisältää usein osittain biodieseliä, joka houkuttelee ja sitoo kosteutta. Tämä luo ihanteelliset olosuhteet niin sanotuille ”diesel-eliöille” – bakteereille, kuten Legionella, jotka viihtyvät diesel- ja vesikerroksen rajapinnassa.
Hiukkaset, kondensaatio, vesi ja bakteerit voivat aiheuttaa vakavia moottorivaurioita ja heikentää moottorin tehokkuutta, mikä pitkällä aikavälillä johtaa käyttökatkoihin ja kalliisiin korjauksiin. Siksi säännöllinen huolto on välttämätöntä ongelmien välttämiseksi ja koneidesi ja ajoneuvojesi käyttöiän pidentämiseksi.
Jotta täyttäisit nykypäivän dieselpolttoaineen laatuvaatimukset, tarkastelemme dieselsuodatuksen kolmea vaihetta, tankkauspisteestä moottoriin asti.
Vaihe 0 – Dieselin esisuodatus tankkauspisteellä
On olemassa useita vaihtoehtoja, joilla voidaan esisuodattaa polttoaine ennen kuin se tankataan koneeseen. Näihin sisältyy veden erottavia toimintoja, erilaisia suodatustarkkuuksia ja kapasiteetteja. Huomioi myös, että jotkut tankit on varustettu vain kannella tai karkealla huohottimella, joka ei suodata kosteutta ja hienompia hiukkasia, jotka imeytyvät tankin hengittäessä. Dieseltankit tarvitsevat korkealaatuisia huohottimia, jotka on oikein mitoitettu tankin tilavuuden mukaan.
Vaihe 1 – Esisuodatus koneessa tai aluksessa
Näissä suodattimissa on veden erotus ja mahdollisuus tyhjentää kertyneet vedet. Suosittelemme tyhjentämään suodattimen noin 50 käyttötunnin välein.
Vaihe 2 – Hienosuodatus moottorissa
Viimeinen suodatus tapahtuu juuri ennen polttoaineen syöttöä moottorin ruiskutusjärjestelmään. Suosittelemme tarkistamaan ja vaihtamaan nämä suodattimet erityisesti syksyllä, jolloin kondensaation määrä kasvaa ja vesi voi jäätyä suodattimessa, jos lämpötila laskee pakkasen puolelle.
Nykyiset moottorit, erityisesti ne, joissa on common rail -järjestelmä ja korkeat injektoripaineet, asettavat suodatukselle korkeampia vaatimuksia kuin aiemmin. Biodieselin käyttö polttoaineessa edellyttää sekä tankkausasemilla että koneissa suodatusta jopa 10 mikroniin, ja joissain tapauksissa jopa 2 mikroniin, jotta moottorin injektorit pysyvät suojattuina.
Hyvillä huolto- ja suodattimen vaihtorutiineilla varmistat, että laitoksesi ja koneesi toimivat sujuvasti, myös syksyn ja talven vaativissa olosuhteissa.
Onko teillä kysyttävää? Ota meihin yhteyttä.
Puhelinnumero: 09 751 54 500
Sähköposti: [email protected]