FAQ
Suodatustekniset kysymykset
Mikä on hydrauliikan offline-suodatusyksikkö?
Offline-suodatusyksikkö on asennettu hydrauliikkasäiliöön. Suodatusyksikössä on oma pumppu ja suodatinrunko, ja se suodattaa säiliön öljyä riippumatta järjestelmän käytöstä. Offline-suodattimen etuna on, että se mahdollistaa jatkuvan kierron ja suodatuksen säiliössä, mikä vähentää öljyjärjestelmän epäpuhtauksia.
Miten poistan hiukkasia hydrauliikkajärjestelmästä?
Millainen on ympäristö, jossa hydrauliikkajärjestelmää käytetään, onko se erityisen altis pölylle ja hiukkasille? Onko teillä esimerkiksi oikeat suodattimet ja riittävästi suodattimia järjestelmässä?
Suosittelemme, että tutustut kirjoittamaamme öljynpuhtauteen yleisesti ja miten voit edetä ongelman tunnistamisessa ennen toimenpiteiden toteuttamista.
Öljynpuhtaus – öljynäytteet ja puhtausvaatimukset hydraulijärjestelmissä
Öljynpuhtaus – erityyppiset hydraulijärjestelmien epäpuhtaudet
Miten poistan kosteutta hydrauliikkajärjestelmästä?
Minkälainen on ympäristö, jossa hydrauliikkajärjestelmää käytetään, onko ilmankosteus erityisen korkea? Onko säiliössänne huohotinsuodattimia ja vaihdetaanko niitä?
Suosittelemme, että tutustut kirjoittamaamme öljynpuhtauteen yleisesti ja miten voit edetä ongelman tunnistamisessa ennen toimenpiteiden toteuttamista.
Öljynpuhtaus – öljynäytteet ja puhtausvaatimukset hydraulijärjestelmissä
Öljynpuhtaus – erityyppiset hydraulijärjestelmien epäpuhtaudet
Miten saan oikean hydrauliikkasuodattimen?
Tarvitsen yhden tai useamman suodatinelementin.
Helpointa on, jos sinulla on numerotiedot korvattavan suodatinelementin kohdalla tai jos pystyt lukemaan numeron itse suodatinrungosta. Mikäli ei, meidän on tiedettävä, minkä tyyppinen hydrauliikkasuodatin on kyseessä. Onko se painesuodatin, paluusuodatin vai imusuodatin? Mihin sitä käytetään? Tiedätkö valmistajan? Missä sovelluksessa se on käytössä?
Jos sinulla on rajoitetusti tietoa, voit mahdollisesti lähettää meille kuvan ja ilmoittaa mitat (pituus, sisähalkaisija ja ulkohalkaisija).
Tarvitsen kokonaisen suodatinyksikön.
Jos tarvitset korvata suodatinyksikön, sinun tulee lähettää meille yksikön numero ja valmistaja. Kerro, onko kyseessä painesuodatin, paluusuodatin vai imusuodatin. Lähetä myös tiedot:
- Työpaine
- Kapasiteetti
- Mitä hydrauliikkaöljyä suodatetaan
- Öljyn viskositeetti
- Toivotun suodattimen mikronikoko
- Tarve ohitusventtiilille (by-pass)?
- Tarve indikaattorille?
- Muita vaatimuksia tai spesifikaatioita.
Lähetä tiedot osoitteeseen: [email protected]
Mitkä ovat yleisimmät suodattimet hydrauliikkajärjestelmässä?
Hydrauliikkajärjestelmässä on tyypillisesti imu-, sivuvirta-, paine-, paluu- ja huohotinsuodatin. Lisäksi järjestelmässä voi olla erillinen offline-suodatusyksikkö (kiertosuodatin) itse säiliössä. Suodatusyksikkö suodattaa säiliön öljyn riippumatta järjestelmän toiminnasta. Offlinesuodattimen etuna on, että se mahdollistaa jatkuvan kierron ja suodatuksen säiliössä sekä vähentää epäpuhtauksia itse järjestelmässä.
Miksi öljynsuodattimessa on ohitusventtiili?
Moottoriöljysuodatin tai sen pidike sisältää ohitusventtiilin varmistaakseen, että moottori saa asianmukaista voitelua riippumatta siitä, onko öljy kylmää tai suodatin tukossa. Kun öljynsuodatin tukkeutuu, öljyjärjestelmän paine voi nousta ja rajoittaa öljyn virtausta moottoriin. Ohitusventtiilin avulla öljy voi silti kiertää ja tarjota voitelua moottorille, vaikka suodatin olisi tukossa.
Kuinka usein minun pitäisi vaihtaa ilmasuodatin dieselmoottorissa?
Suosittelemme asentamaan ilmasuodattimeen indikaattorin. Indikaattori varoittaa, kun ilmasuodatin on saavuttanut valmistajan määrittelemän maksimi vastuksen. Vastus kasvaa, kun suodatinelementti tukkeutuu.
Emme suosittele pesemistä tai puhdistusta paineilmalla. Tämä aiheuttaa näkymättömiä vaurioita ja johtaa siihen, että suodatinelementti päästää läpi partikkeleita – mikä puolestaan vahingoittaa moottoria.
Teen huollon dieselmoottorille. Mitkä suodattimet minun pitäisi hankkia?
Huoltovälit perustuvat ympäristövaatimusten ja koneen valmistajan huoltosuositusten noudattamiseen. Huolto tulee suorittaa huoltovälien mukaisesti: tuntien, viikkojen, kuukausien tai vuosien mukaan. Tässä kuitenkin yleisiä suosituksia:
50 tunnin/viikon huoltoväli (vähintään kerran vuodessa)
- Tyhjennä dieselsuodattimen vedenpoistaja
250 tunnin huoltoväli (vähintään 1 kerta vuodessa)
- Vaihda tavalliset moottoriöljysuodattimet – jos ei ole asennettu ohivirtaussuodatinta. Mikäli ohivirtaussuodatin on asennettu, moottoriöljy pysyy puhtaampana.
500 tunnin/60 000 km huoltoväli (vähintään 1 kerta vuodessa)
- Moottoriöljysuodatin, jos se on varustettu ohivirtausöljysuodattimella tai sisältää ohitusvirta- suodattimen (esim. Fleetguardilla on öljysuodatin sisäänrakennetulla ohivirtaussuodattimella)
- Ohitusvirtausmoottoriöljysuodatin
- Dieselsuodatin, esisuodatin ja hienosuodatin
- Vaihteistosuodatin
1000 tunnin/100-125 000 km huoltoväli (vähintään 1 kerta vuodessa)
- Ulkoinen ilmansuodatin tai painehäviöindikaattorin mukaan
- Kaikki huohottimet
- Jäähdytysnestesuodatin vaihdetaan ja jäähdytysnestettä testataan testitikulla
- Ohjaamon ilmanvaihtosuodatin / tunnetaan myös nimellä raitisilmasuodatin
2000 tunnin/250 000 km huoltoväli (vähintään kerran joka toinen vuosi)
- Sisäinen ilmansuodatin (turvaelementti)
- Kaikki hydrauliikkasuodattimet
Tekijät, jotka hajottavat suodattimen:
Aika, ilmankosteus, kemiallinen vaikutus ja epäpuhtaudet, lämpötila ja auringonvalo.
Mitkä ovat yleisimmät suodattimet dieselmoottorissa?
Dieselmoottorissa on moottoriöljysuodatin, polttoainesuodatin (esisuodatin/hienosuodatin) ja ilmansuodatin. Lisäksi on hydrauliikkasuodatin, huohotinsuodatin hydrauliikka-/dieselöljysäiliössä, vaihteistosuodatin, kampikammion tuuletussuodatin, jäähdytysnestesuodatin ja Ad-Blue (urea) suodatin, joka on liitetty Ad-Blue säiliöön.
Monissa moottoreissa voi olla myös lisävarusteita, jotka vaativat muita suodattimia, esimerkiksi kompressori ilmankuivaussuodattimella, hydrauliikkasuodatin, ilmansuodatin ja erotinsuodatin.
Mikä on suodatinsihti?
Suodatin, jota kutsutaan myös sihdiksi, on yleensä kestävä suodatinkotelo, joka on valmistettu valuraudasta, valuteräksestä, SS316-materiaalista ja muista materiaaleista (pyynnöstä).
Sihti toimii siten, että neste virtaa sen pinnan tai ontelon läpi, ja hiukkaset, jotka ovat suurempia kuin sihdin aukkojen tai silmäkokojen koko, jäävät kiinni ja suodattuvat pois. Sihdin hienous määräytyy sen reikien tai silmien koon perusteella, ja tämä voi vaihdella sovelluksesta ja halutusta suodatustuloksesta riippuen.
Suodatinelementti on muotoiltu kuin sihti muovista tai metallista, ja nämä ovat pestäviä. Sihtejä käytetään usein esisuodattimina, koska niitä käytetään yleensä suurempien hiukkasten erottamiseen ja niillä on rajoitettu suodatuskapasiteetti, kun on kyse hyvin pienten hiukkasten poistamisesta.
Sihteja käytetään eri teollisuudenaloilla, joissa tarvitaan suhteellisen yksinkertainen ja kustannustehokas menetelmä hiukkasten erottamiseen, ja niitä voidaan käyttää kaikenlaisten nesteiden ja kaasujen kanssa. Tyypillisiä käyttökohteita ovat maalla sijaitsevien laitosten tai alusten vesiotot, elintarvike- ja juomateollisuus, kemialliset prosessit ja öljy- ja kaasuteollisuus.
Mikä on duplex-suodatinrunko?
Duplex-suodatinrunko on tyyppi suodatinjärjestelmästä, jota käytetään keskeytyksettömän suodatuksen saavuttamiseksi ilman keskeytyksiä. (Poikkeuksena paineilmasysteemien suodattimet) Se koostuu kahdesta identtisestä suodatinkotelosta, jotka on yhdistetty rinnakkain toisiinsa, ja vaihtovivulla, jotta voidaan vaihdella näiden kahden kotelon välillä. Molemmissa suodatinkoteloissa on oma suodatinelementtinsä.
Duplex-suodatinrungon toiminnan tarkoitus on mahdollistaa suodatuksen jatkaminen huollon ja suodattimen vaihdon aikana, kun kone on käynnissä. Kun suodatinelementti yhdessä suodatinkotelossa tukkeutuu, virtaus voidaan ohjata toiseen suodatinkoteloon vaihtovivun avulla, ilman että kokonaisvirtaus kärsii.
Duplex-suodatinrungot mahdollistavat katkeamattoman suodatusprosessin ja vähentävät seisokkeja tai tuotantohäviöitä huollon aikana. Niitä käytetään eri teollisuudenaloilla, kuten öljy- ja kaasuteollisuudessa, prosessiteollisuudessa, voimalaitoksissa ja monilla muilla aloilla, joilla jatkuva suodatus on kriittistä.
Mikä on ero spin-on suodattimen ja suodatinelementin välillä?
Spin-on suodatin on tyyppiä kokonainen suodatinyksikkö, jossa itse suodatin ja suodatinkotelo ovat integroitu yksikkö, joka asennetaan suodatinrunkoon. Se koostuu suodatinelementistä, joka on asennettu metalli- tai muovikoteloon, jossa on ulkopuoliset kierteet. Nimi ”spin-on” tulee suodattimen asennustavasta kierteittämällä se moottorin tai muun sovelluksen kierteiseen liitäntään. Spin-on suodattimet ovat yleisiä autoalalla ja niitä käytetään usein öljyn ja polttoaineen suodattamiseen. Kun on aika vaihtaa suodatin, spin-on suodatin poistetaan ja korvataan uudella yksiköllä.
Suodatinelementti on itse sisäosa, joka sijaitsee suodatinkotelon sisällä ja poistaa epäpuhtauksia suodatettavasta nesteestä. Suodatinelementit voivat olla sylinterimäisiä, litteitä tai muita muotoja sovelluksesta ja järjestelmän suunnittelusta riippuen. Ne voivat olla valmistettu erilaisista materiaaleista, kuten paperista, tekstiilistä, metallista tai synteettisistä kuiduista, ja ne on suunniteltu tehokkaasti suodattamaan partikkeleita ja/tai nesteitä. Huollon yhteydessä vaihdetaan vain suodatinelemetti.
Mikä on ero suodatinrungon ja suodatinelementin välillä?
Suodatinrunko on säiliö ja suodatinelementti on itse sisäosa, joka sijaitsee suodatinrungon sisällä ja poistaa epäpuhtauksia suodatettavasta nesteestä.
Huollon yhteydessä vaihdetaan vain suodatinelementti. Suodatinrunko voi sisältää yhden tai useamman suodatinelementin kapasiteetin mukaan.
Mikä on ISO 4406?
ISO 4406 on Kansainvälisen standardointijärjestön (ISO) kehittämä ja se on yleisin standardi dieselin ja voiteluöljyjen puhtausluokille. ISO 4406 -koodi rekisteröi nesteen puhtauden tason kolmella numerolla. Nämä numerot vastaavat hiukkasmäärää, joka on suurempi kuin 4, 6 ja 14 mikronia 100 ml dieselissä/öljyssä. Koska pienempiä hiukkasia on aina enemmän kuin suuria, ISO-koodin numerot menevät aina suuresta pienempään (esimerkki: 17/15/13).
- Hiukkaset, joiden koko on >4 mikronia: Luokka 17 tarkoittaa 64 000 – 130 000 välillä.
- Hiukkaset, joiden koko on >6 mikronia: Luokka 15 tarkoittaa 16 000 – 32 000 välillä.
- Hiukkaset, joiden koko on >14 mikronia: Luokka 13 tarkoittaa 4 000 – 8 000 välillä.
Mikään dieselöljy tai öljy ei ole puhdasta uutena lisättäessä koneeseen. Tietäessäsi ISO:n puhtausvaatimukset, on helpompi suositella suodatinratkaisua, joka parantaa suodatusta ja lisää dieselin tai öljyn puhtautta.
Mikä on suodatinmedia?
Suodatinmedia on materiaali suodattimessa, joka kerää epäpuhtauksia.
Yleisimmät dieselmoottoreiden suodattimet on tehty selluloosasta (paperi). Se on standardisuodatin, joka tulee vaihtaa huoltovälissä valmistajan suositusten mukaan. Lasikuitu- ja patentoituja synteettisen kuidun materiaalista valmistettavien suodattimet pystyvät keräämään epäpuhtauksia suuremmalla kapasiteetilla. Ne tarjoavat myös paremman suorituskyvyn, jonka ansiosta voit pidentää huoltovälejä.
Mikä on suodattimen painehäviö?
Painehäviötä mitataan useimmiten barina tai psina ja se on paineen ero suodattimen edessä ja jälkeen.
DeltaP (ΔP) tai DP ovat teollisuusstandardin termejä painehäviölle.
Mitä pienempi DP (uuden suodattimen aloituspainehäviö), sitä pidempi suodatinelementin käyttöikä. Painesuodatinelementeille suositellaan aloituspainehäviöksi alle 0,5 baria ja paluusuodatinelementeille alle 0,3 baria.
Mikä on suodattimen beta-arvo?
Beta-arvo (βₓ), tunnetaan myös nimellä betasuhde tai betakerroin, kuvailee suodattimen tehokkuutta, eli suodattimen kykyä pyydystää tietyn mikronin (µm) kokoisia hiukkasia.
Suodatinvalmistajat ympäri maailmaa käyttävät Multipass-testiä (ISO-standardi 16889) beta-arvojen mittaamiseen. Multipass-testi mittaa suodattimen kykyä poistaa testipölyn hiukkasia laajalla hiukkaskokojen kirjolla. Tämä antaa sarjan beta-arvon suodattimelle suhteessa hiukkaskokoon.
Beta (βₓ) arvo = Ylävirtaan (ennen suodatinta) olevien hiukkasten määrä > x µm / Alavirtaan (suodattimen jälkeen)
Esimerkki: Kuvitellaan 3 mikronin hydrauliikkasuodatin. Hydrauliikkaöljyssä olevien hiukkasten määrä ennen suodatinta on 1000 kpl. Hydrauliikkaöljyssä olevien hiukkasten määrä suodattimen jälkeen on 1 kpl. 3 mikronin hydrauliikkasuodattimen beta-arvo on silloin 1000/1 = 1000 (beta 1000).
On huomionarvoista, että suodatin, jonka beta-arvo on yli 75, on absoluuttisuodatin, kun taas suodatin, jonka beta-arvo on alle 75, on nimellissuodatin.
Mikä on ero nimellisen ja absoluuttisen mikronisuodatuksen välillä?
Nimellinen ja absoluuttinen mikronisuodatus ovat kaksi erilaista tapaa kuvailla suodattimen suodatuskykyä ja ne tarkoittavat partikkelikokojen tehokasta suodatusrajaa. Mikroni (µm) on hiukkasten koko, joka pyydystetään suodatinmediassa – tietyllä tehokkuudella mitattuna prosentteina.
Absoluuttisella mikronisuodatuksella on tehokkuus, joka on suurempi kuin 98,6 % (beta-arvo yli 75).
Nimellisellä mikronilla on tehokkuus, joka on alle 98,6 % (beta-arvo alle 75).
Jos vertaat suodatinta (A) 10 mikronin absoluuttisella suodatuksella suodattimeen (B) 10 mikronin nimellisellä suodatuksella, suodatin (A) pysäyttää enemmän 10 mikronin (ja suurempia) hiukkasia kuin suodatin (B). Karkeasti ottaen voidaan sanoa, että selluloosa- ja teräsmediat ovat nimellisiä, kun taas lasikuitumedia on absoluuttinen. On hyvä huomioida ero nimellisen ja absoluuttisen suodatuksen välillä, kun vertailee suodattimia eri toimittajilta. Tarkkojen vertailujen tekemiseksi suosittelemme, että katsot toimittajan tekniset tiedot. Sieltä voit muun muassa nähdä beta-arvon.
Mikä on mikroni (µm)?
Yksi mikroni (µm) on tuhannesosa millimetristä.
Mikronia käytetään teknisenä terminä suodatinelementin hienoudelle (reiän koko) ja se määrittää, minkä kokoiset hiukkaset voivat kulkea suodattimen läpi nesteessä, kuten polttoaineessa tai öljyssä.
Esimerkki: 30 mikronin suodatinelementti estää hiukkaset, jotka ovat yhtä suuria tai suurempia kuin 30 mikronia. Tämä tarkoittaa, että pienemmät kuin 30 mikronin hiukkaset voivat kulkea suodattimen läpi. 30 mikronin suodatinelementti siis päästää läpi suurempia hiukkasia kuin 10 mikronin suodatin.
Kaikki alle 40-50 mikronin hiukkaset ovat näkymättömiä paljaalle silmälle. Ihmisen hiuksen halkaisija on noin 50-100 mikronia.
Ole tietoinen siitä, että suodattimen mikronikoko ei kerro suodattimen tehokkuudesta (kuinka monta tietyn kokoista hiukkasta pyydystetään suodattimeen prosentteina tai määrinä).